Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










vrijdag 5 december 2014

Korte dikke vlug klaar poncho met tutorial


Vandaag laat ik jullie zien hoe ik een van dik garen vlug klaar poncho heb gemaakt.
Het gebruikte garen is Olga van Zeeman. Voor deze poncho heb ik vier knotten gebruikt.



Begin met een boogjes opzet:
Maak 3 lossen en dan een stokje in de eerste losse die je gemaakt hebt. 



Dat wordt dan je eerste boogje. Herhaal steeds *3 lossen, 1 stokje in de eerste net gehaakte losse*. 



Je krijgt dan een leuke boogjesrand.
Pas de rand om de schouders en maak hem dan nog een handbreedte ruimer.
Sluit de rand met een halve vaste.
Dit is de wijdte van de poncho onderaan.




1e Toer na de opzet:
Haak *3 lossen, 1 halve vaste in de lus tussen de boogjes van de opzettoer*. Herhaal dit tot je weer rond bent.



Begin toer 2 met 3 lossen, dit is het eerste stokje.
Haak daarna 2 stokjes in ieder boogje.
De foto's kloppen niet helemaal, dat was nog een probeersel met 3 stokjes. Maar dan wordt je poncho te breed en gaat bol staan. 



Behalve te breed, kostte mij 3 stokjes per boogje ook veel te veel garen. Op de linker foto was ik al aan knot nummer 2 begonnen.
Dus toer 2 met 2 stokjes.
Geef ook de zijkanten aan waar de schouders komen.



Toer 3: Haak 1 stokje in de 2 stokjes van toer 2, haak daarna 1 stokje tussen de groepjes van 2 stokjes van de vorige toer. 

Haak nu verder toeren met stokjes tot je aan de schouder bent. Bij mij waren dat 7 toeren.

Aan beide zijkanten nu in twee toeren flink minderen. Dit doe je door 2 keer 2 stokjes samen te haken. Ik ben vergeten er foto's van te maken. 
Doe dit twee toeren achterelkaar. Je mindert dus in totaal 2 x 2 steken aan beide zijden. Daardoor komt aan beide kanten een bocht voor de schouder.

De toer erna: Steeds 2 stokjes samen haken, Je houdt dan de helft van het aantal steken over.

Pas de poncho. Je kunt nu alles nog veranderen indien nodig.

3 Toeren met stokjes.

De volgende toer maakt er een kraag van:
* 1 stokje, 2 stokjes in 1 steek van de vorige toer*.
Dat ziet eruit zoals de twee foto's hierboven.

Afwerken door in de laatste toer steeds 3 lossen te haken, 1 steek overslaan en 1 halve vaste in het stokje eronder. Je krijgt hierdoor een kleinere boogjesrand dan aan de onderkant van de poncho.


Het afhechten gaat wat eenvoudiger met gesplitste draad. Wel uitkijken dat je niet te hard trekt, anders hou je niks over om af te hechten. ;)
Met links een foto van de boogjes aan de bovenkant en rechts eentje van de boogjes aan de onderkant. 



De hoeveelheden kunnen natuurlijk variëren. Niet iedereen is even groot (of klein). Maar dat is het leuke van haken met dik garen. Het is zo weer aangepast. 
Deze versie is voor over mijn trui. Misschien maak ik er nog eentje voor over mijn jas, lijkt me ook heerlijk warm. Of met wat extra lengte als gewone poncho? 
Mogelijkheden genoeg!
Van mij mag het een koude winter worden! :D


2 opmerkingen:

Tinneshobbyworld zei

Een super-mega-snel project in een speelse kleur met een aangenaam warm effect als resultaat.
Fijn weekend!!!

Hobbyrita zei

Een supersnelklaarproject met die dikke wol en bovendien lekker warm! Dank voor het patroon!
Grtjes, rita.

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.