Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










dinsdag 23 juni 2015

Restjes met ruitjes



Met herfstig weer is het altijd prettig handwerken. Dus toen de zoveelste herfstdag aanbrak, ben ik mijn restjes weer ingedoken. :)

Ik zocht wat zonnige turkooise  lapjes bij elkaar. Omdat dat er niet al teveel waren, heb ik dat gecombineerd met wat van mijn ruitjes in turkoois en als aanvulkleuren geel, lichtgroen, oranje. Zonnige zomerkleurtjes!

Het uitgangspunt was het maken van een cirkel zonder op papier te naaien en zonder het gebruik van spelden. Dat is dus gelukt! Al wist ik van tevoren niet hoe groot de cirkel zou gaan worden. ;)


De lapjes heb ik zonder liniaal in repen gesneden. Restjes en ruitjes om en om neergelegd en aan elkaar genaaid.


Met dit als resultaat. Dat beviel me wel en dus ben ik door gegaan.

De reepjes heb ik eerst op lengte gesorteerd. 
Daarna met behulp van een lange liniaal naar de strijkplank en daarna naar de naaimachine verhuisd.











De lapjes heb ik schuin op elkaar gelegd en daarna heb ik steeds het teveel aan stof weg geknipt.
Zo bleef ik stroken aan elkaar naaien tot ik twee wigvormige patchworkdelen kreeg. Geen cirkel, maar wel bijna. Ik hoefde ze alleen nog maar met elkaar te verbinden en daar had ik de contrastkleuren voor uitgezocht.



 Eerst maar eens geprobeerd hoe ik zo'n wigvormig deel groter kon maken. Nog steeds zonder spelden en dat lukte wonderwel.
Ik zou nu wel spelden kunnen gebruiken hoor, maar het leek me gewoon een leuke uitdaging.
Goed gelukt dacht ik zo.





Daarna heb ik het geprobeerd met zelf gesneden biaisband en dat beviel me eigenlijk veel beter, al durfde ik de bies niet breder te maken dan zo'n 3 cm.


Het teveel aan ruimte links heb ik met een naadje weggewerkt.
Al met al een mooie bonte cirkel.
Ik vind het heel erg leuk geworden. Geen idee hoe het verder gaat. 
Er is nog genoeg turkoois voor meerdere wiggen, dus dat is mijn volgende stap.

Wordt vervolgd.

4 opmerkingen:

nelleke markesteijn zei

Wat ben je toch heerlijk creatief bezig!! Erg leuk zoals die cirkel er nu al uit ziet. Ben benieuwd naar het vervolg.

Marianne zei

Wat een leuk geheel!
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken?
Lieve groetjes
Marianne.

fanca zei

ben benieuwd wat je hier van gaat maken

Hobbyrita zei

Knap gedaan weer zo in het wilde weg met een supermooi resultaat en weer restjes weggewerkt! Heel leuk!
Grtjes, rita.

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.