Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










zaterdag 14 juli 2012

Tutorial entrelac deel 1, de basisrij


Tutorial entrelac breien.
door Gingini

Deel 1: De basisrij (dat zijn hier drie halve driehoekjes onderaan),
Deel 2: Het middengedeelte met zijkanten,
Deel 3: De bovenkant ( bovenste driehoekjes).

Dit is een foto van een proefstukje entrelac. Entrelac bestaat uit allerlei vierkantjes die gebreid worden door steeds aan de zijkant van die vierkantjes steken op te nemen. Hierdoor lijkt het alsof er repen breiwerk door elkaar zijn geweven.

Zo'n proeflapje wil ik jullie laten maken. Dus neem een restje willekeurig garen en het maakt ook niet uit wat voor pendikte. Het is bedoeld als spiekbriefje voor latere entrelacprojecten. Doe lekker mee en voor je het weet brei je je eigen entrelac spullen. :)

In dit voorbeeld ga ik uit van vierkantjes van 8 x 8 steken. Natuurlijk kun je dit aantal veranderen, maar doe nu eerst maar mee met die 8 steken. Dan kom je niet zo gauw in de war met de foto's. Vooral in deel twee zal dat handig zijn. :)

Opzetten in een veelvoud van 8 steken. In dit   voorbeeld is dat 3 x 8 = 24 steken.
Naald 1: goede kant, brei 1 recht, keer
Naald 2 en alle even pennen: averechtse kant, brei  zoveel steken als er op de pen staan averecht, keer.

Om mooie zijkanten te krijgen, waar je makkelijk steken kunt opnemen, gebruiken we de kantsteek. Naald 3: Steek afhalen (kantsteek), 1 recht, keer.
Naald 5: afh, 2 recht, keer.
Naald 7: afh., 3 recht, keer.
Naald 9: afh., 4 recht, keer.
Naald 11: afh., 5 recht, keer.
Naald 13: afh., 6 recht, keer.
Naald 15: afh., 7 recht, niet keren.
Je hebt nu je eerste driehoekje zoals op de foto hiernaast.
Dan gaan we nu beginnen met het volgende driehoekje. Laat de acht steken van het eerste driehoekje op de pen staan en brei Naald 1 t/m Naald 15 over de volgende 8 steken.
Hier is de averechtse kant te zien. Twee driehoekjes zijn klaar en de steken voor het laatste driehoekje staan nog op de naald.
De voorkant. Hier zie je dat de onderkant van het driehoekje naar boven krult. Dat hoort dus zo. :)
Als alle drie de driehoekjes af zijn, ziet het werk er zo uit. Dit is de basisrij.
Hier nog een keer de achterkant.
Het is even wennen, zoveel kleine stukjes breien en steeds weer keren. Voor dit proefstukje zijn korte sokkenpennetjes heel geschikt. Zelf ben ik verslaafd aan rondbreinaalden. Ook bij heen-en-weer breien vind ik ze ideaal. Dus zelfs voor dit voorbeeldje heb ik ze gebruikt.
Voor nu, aan de slag! Morgen deel 2.

15 opmerkingen:

Het Fluwelen Konijn zei

Dank je wel Gina, dat je ons deze entrelac breiwijsheid gaat aanleren. Super.

Geesje zei

DANKJEWEL, GA HET ZO PROBEREN
GROETJES GEESJE

Martine zei

Wat geweldig dat je dit uitlegt. Vandaag geen tijd maar morgen ga ik zeker op zoek naar een wolletje voor m'n proeflapje.
Groetjes Martine

Marleen zei

Dankjewel. Ik heb inmiddels de driehoekjes op de pennen.

groeten Marleen

marjan zei

Dat ziet er duidelijk uit, ga het zeker proberen,dank je wel

Thea zei

Geweldig !!!! Ga meedoen!!
Groetjes, Thea

IngeDeV zei

SUPER dat je dat wil doen voor ons.
Hartelijk dank hoor
IngeDeV

Anoniem zei

Dank je wel voor de uitleg en de mooie foto,s voor de duidelijkheid er bij.Sla het op ,en wie weet komt het nog een keer van pas.
Groetjes Corry

Anoniem zei

merci de ces explications!
je ne vais pas tarder à essayer à mon tour!!

Anoniem zei

Dank voor de geweldige uitleg, dit ga ik meteen proberen.
Groet, Hanny.

Anoniem zei

ook ik wou even bedanken voor de goede uitleg ga het zeker proberen. nog een gezellig weekend en tot morgen. groetjes Carla Meysembourg

Anoniem zei

Hallo super dank je wel voor deze prima uitleg het gaat voor mijn nu als een trein groetjes Jolan

Truus Buijgers zei

Ik zie dit nu pas, ben begonnen met een proeflap in 3 kleuren, voor elke les een. Dat gaat prima, tekst en foto's zijn zeer duidelijk. Ga een warme das breien van verlopende kleuren garen, succes verzekerd. Dank voor dit patroon.

petra zei

Fantastisch! Dank je wel, ik wilde altijd al heel graag dit leren.
Helder, duidelijk en mooie foto's.

Barbarakeusvanoosten zei

Wanneer komt het vervolg

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.