Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










zondag 1 januari 2012

De Frangiflutti oftewel Golfbrekershawl




Het eerste project dat ik dit jaar laat zien, is het laatste project dat ik in 2011 afkreeg. Mijn tweede Frangiflutti oftewel de Golfbrekershawl, door Edith Filzhof. Omdat er heel veel vraag naar was, heb ik er een Nederlandse vertaling van gemaakt. Met toestemming van Edith Filzhof mag ik dit nu op mijn blogje zetten. De link is naar de originele Frangiflutti op Ravelry.



Frangiflutti, oftewel Golfbreker, door Edith Filzhof.
Vertaling © 2012 Gingini – ginginisblogspot.com
Benodigdheden: Mooi sokkenwolletje 100 gram, rondbreinaald of lange breinaalden 3 of 3,5 mm.  
Basispatroon: Ribbels breien door steeds afwisselend 6 pennen in tricotsteek te breien en dan 6 pennen in averechte tricotsteek.
Als kantsteek aan het begin van elke pen de eerste steek rechts afhalen en aan het eind van elke pen de laatste steek averecht breien.
Deel 1: 3 steken opzetten en beginnen met tricotsteek in re volgens basispatroon.
In elke 6e pen de steek voor de kantsteek verdubbelen door een steek in de voorste lus en een steek in de achterste lus te maken.
Op deze manier worden de ribbels steeds aan één kant steeds breder.
Doe dit tot je ca. 40 cm of 37 re + av ribbels hebt.
Deel 2: Aan het einde van elke heengaande pen (= de schuine kant) de steek voor de kantsteek verdubbelen.
Maar ook bij elke 6e pen (aan de rechte zijde) één steek afhechten.
Doorgaan tot een lengte van ca. 70 cm of 58 ribbels.
Deel 3: Aan het einde van elke pen (schuine zijde) de steek voor de kantsteek verdubbelen. Daarna aan het begin van de volgende pen (ook de schuine zijde) de eerste steek na de kantsteek weer verdubbelen.
Tegelijkertijd aan het einde van de 6e pen 4 steken afkanten. Er ontstaan dan kleine driehoekjes. Dit is aan de kant waar eerder ook al steeds één steek werd afgehecht.
Brei nu door tot het garen op is. Bij mij zijn dat 72 ribbels geworden bij het garen Schoppel Zauberball, 70 ribbels bij Lana Grossa Meilenweit. Op zich is het niet zo belangrijk hoeveel ribbels het worden, het geheel is zeer rekbaar en oogt mooi.
Heel veel plezier met het maken van deze mooie shawl! Het is een heel eenvoudig model met een groot effect en het kan makkelijk in een week af zijn als je dat zou willen. Of je maakt er meteen twee.. ;)




15 opmerkingen:

Christine zei

Wauw Gini, wat mooi,
Helemaal tof met die kleuren.
Wat leuk dat je dit netjes gevraagd hebt aan Edith.
Nu kunnen wij, dankzij jou, ook zo een pracht sjaal maken.
Reuze bedankt, liefs Chrissie

Anoniem zei

Ik vind het heel blits Gini. Ik denk dat ik mijn moeder maar eens de link van je log stuur. Als ze zich dan eens verveelt.....

Het lieve leven... zei

wow...heel mooi!! dat is misschien voor mij wel een leuk werkje tussendoor! Dank je voor de uitleg.

Caroline zei

Jahoor, ik heb je weer gevonden :-) Wat leuk van die sjaal, dat je dit mag plaatsen. Toppie Ga ik echt maken.
Ook ik ben weg bij weblog en zit nu ook hier!!
www.carolineseigenwijs.blogspot.com

Anoniem zei

Prachtig zeg! Ik ga hem zeker breien. Bedankt voor je uitleg. Gr Willy

Wilma zei

Hallo Gini,wat een leuke shawl.
Zondagavond heb ik met LG meilenweit paars/blauw de eerste steken opgezet.
Nu heb ik 40 steken met een kei mooi kleuren verloop.
Dank je wel voor de uitleg.
Groetjes Wilma

Wilma zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Henny zei

Hallo ik had je gemaild, wil je me even helpen met het patroon ik kom er niet uit, graag een berichtje! alvast bedankt groetjes Henny

Unknown zei

bedankt zal dit zeker gaan maken
gr Hanny

Unknown zei

Ik ben bezig om de sjaal te breien maar ik kom niet uit de beschrijving van deel 3 misschien kunt u mij helpen mar.math.somers@gmail.com

Carrieonknitting zei

Dank voor deze uitleg Gingini�� Op de facebookgroep "alles over breien als hobby" wordt jouw vertaling, moeite die je genomen hebt, erg gewaardeerd!!

Unknown zei

Deze sjaal is altijd weer een schot in de roos! Erg leuk om te doen en nog leuker om cadeau te doen! Bedankt!:-)

Conny's-blog zei

En die sjaal is prachtig zeg...
...liefs.Conny

Unknown zei

Zo blij met uw initiatief van het door hebben mogen sluizen en uw ervaring erbij dit wat soepeltjes te breien. Tijdloos mooi ontwerp! Dank hiervoor. Top!

Unknown zei

Prachtige sjaal, ben er nu meebezig maar kom er niet uit: Deel 2 daar lees ik dat ik aan het eind in de heengaande naald (schuine kant) de steek voor de kantsteek moet verdubbelen...wel dat is dan aan de rechte kant toch? Vervolgens elke 6e nld aan de rechte kant 1 stk afhechten...dat is ook aan de rechte kant...klopt dat wel zoals ik dit lees?
En is 1 steek afhechten vlgs de regel 2 breien en 1 eroverheen of bedoel je samenbreien?
Hoop dat je wilt reageren want ik kom niet verder maar vindt de sjaal zo prachtig.
Vriendelijke groet Bep

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.