Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










maandag 26 augustus 2013

Tutorial granny square shrug oftewel een bolerovestje


Granny square shrug / bolero-vestje tutorial
door Gingini

Ideaal vestje voor in de auto en op vakantie, maar ook leuk voor gewoon thuis. Aan beide kanten draagbaar en ook als shawl te gebruiken.



Voor dit eenvoudige, maar o zo handige vestje heb je voor maat 44 precies 100 gehaakte granny's nodig. Deze granny's zijn gehaakt met sokkenwolletjes en haaknaald nr. 4 en ieder vierkantje meet 7 x 7 cm. De hoeveelheid garen is wat moeilijk in te schatten, omdat het van heel erg veel restjes sokkenwol gemaakt is. Het gewicht na het afhechten van alle draadjes is 375 gram.

Haak of naai deze granny's op de wijze van de schemaatjes hieronder aan elkaar. Zodra de mouwtjes dicht zijn, kun je de shrug passen. Het is dan nog makkelijk om de shrug wat groter of juist kleiner te maken.















Haak dan verder in granny-steek aan de grote open kant. Minder daarbij in de oksels door daar steeds de groepjes granny-steken van beide kanten samen te haken zonder een losse ertussen. Op de foto hieronder is dat goed te zien. Deze rand is aan de bovenkant als kraag om te slaan.
Op de tekening heb ik niet met halve granny's gewerkt. Want pas bij het in elkaar zetten kwam ik op het idee om hele granny's aan één kant te gebruiken en die dan dubbel te vouwen. Veel handiger. ;)
Haak daarna nog een paar toeren granny-steken aan het uiteinde van de mouwen. Zelf vond ik 3 cm breed genoeg.





De maat voor deze shrug is eenvoudig aan te passen. Mouwlengte = van pols over schouder, nek, schouder naar de andere pols. De ruglengte is ook aan te passen. Neem een rij extra granny's, of juist minder. Maar ook de rand die om de granny's gehaakt is, kan breder of smaller. Helemaal naar je eigen smaak. Met de maten op de tekeningen moet dat prima lukken.




Deze granny shrug was leuk om te maken. De volgende granny shrug is al onderweg, want het blijkt een bijzonder handig vestje te zijn, waarvan ik er echt nóg wel eentje kan gebruiken!

Veel plezier met het maken en vooral met het dragen. Maar je bent gewaarschuwd, voor je het weet maak je er meer!

9 opmerkingen:

Marjan zei

Via 'Haak maar aan' kwam ik op je blog terecht. Wat leuk! Ik ga eens lekker bij je neuzen en heb het vestje alvast op mijn 'to-do-list' gezet.
Groetjes
Marjan

Lizette zei

Leuk idee om zo'n vestje van granny's te maken! Ik heb al een aantal van dit soort vestjes gemaakt (voornamelijk voor mijn dochter) maar deze variant is ook erg leuk! groetjes

Christel zei

Wow, wat een gaaf vest!! Dank je wel voor het patroon en de uitleg.

Unknown zei

<3 I LOVE IT,Awesome...

Corina zei

Ik vind 'm helemaal leuk!

Hobbyrita zei

Inderdaad handig en leuk Gini en helemaal niet moeilijk! Bedankt voor de tutorial alvast.
Groetjes, rita.

Truus zei

Via-Blij dat ik brei-kom ik op jouw blog terecht.
Wat een leuk idee om zo'n vestje van granny's te maken! Heb al eens iets dergelijks gemaakt,maar dan beginnen bij een mouw en steeds door breien tot je bij de andere mouweinde bent.Dan naai je de mouwlengtes dicht en klaar.Eigenlijk een hele lange sjaal waarvan je de uiteinden dichtnaait voor de mouwen.
Maar met deze granny squares is het veel vrolijker!
groetjes,Truus uit Drenthe

inge zei

Super idee, bedankt voor de tutorial. Ik heb heel wat restjes sokkenwol liggen.

Groetjes Inge

La-Isa zei

Via Blij dat ik brei op je blog gekomen. Leuk vestje! Dank je wel voor patroon. Vingers kriebelen om er aan te beginnen.... ;-)

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.