Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










maandag 8 oktober 2012

Tutorial granny driehoek shawl





Weer een granny-shawl tutorial. Want voor een gemakkelijk en niet nadenken shawl is dit echt een fantastisch patroon. Lekker stokjes haken met een mooi resultaat. Er zijn een heleboel varianten, maar ik wilde jullie mijn manier laten zien. Op de foto van de achterkant hierboven, is goed te zien hoe het geheel gaat worden. De garens die ik gebruikt heb, zijn een knot Malabrigo Yarn Sock in Caribeno 474, gecombineerd met twee knotten Lana Grossa Meilenweit Merino in turquoise.

 Met hier het allereerste begin: 4 Lossen met een halve vaste tot een ring maken. Dan 3 lossen haken (dit is het 1e stokje), plus 3 stokjes in de ring. Je hebt er dus 4 stokjes naast elkaar.
Dan 2 lossen (dit wordt de punt in het midden) en daarna nog eens 4 stokjes in de ring.
Het geheel ziet er nu zo uit als hiernaast.
Keer het werk.






 Toer 2: 3 Lossen haken. Maak een omslag en steek de naald tussen het 1e en 2e stokje van de vorige toer. Zie foto hiernaast.
Haak 3 stokjes naast de 3 lossen, dus weer 4 stokjes in totaal.
3 Stokjes, 2 lossen en 3 stokjes in de ruimte waar in de 1e toer de 2 lossen zijn gehaakt.
Aan het einde van de 2e toer met een omslag insteken tussen de laatste en een na laatste stokje. Zie foto hiernaast. Haak hierin 4 stokjes.
Keer het werk.
 De foto hiernaast laat het werk zien na de 2e toer.
3e toer: Weer 3 lossen en daarna 3 stokjes tussen het 1e en 2e stokje van de vorige toer.











 Het volgende groepje bestaat uit 3 stokjes en komt in de ruimte tussen de 2 groepen stokjes van de vorige toer.
 In de punt weer 2 groepen van 3 stokjes met 2 lossen ertussen.
 Een groepje van 3 stokjes tussen de 2 groepjes met stokjes van de vorige toer.
Als laatste steken van toer 2 weer 4 stokjes tussen het laatste en één na laatste stokje van de vorige toer.
Dat is alles. Onthoud alleen dat aan de zijkanten steeds 4 stokjes komen en dat er in de punt 2 lossen komen. Verder steeds groepjes van 3 stokjes maken.
Dit is de manier waarop ik een granny driehoek haak. Ik hoop hiermee veel mensen te inspireren om ook zo'n leuke shawl te gaan maken deze herfst.





Met hier nog een krabbeltje voor de mensen die liever een schemaatje hebben. :)

 
Ook het randje is heel eenvoudig gehouden met een soort picootje.
Toer 1: Telkens 1 vaste tussen de groepjes granny steken, 5 lossen. Herhalen.
Toer 2: Een vaste om het lossenboogje, 5 lossen, 1 stokje in de 3e losse, 1 halve vaste in dezelfde steek, 2 lossen. Herhalen.


Het is heerlijk ontspannend haken, een echte aanrader! :)

11 opmerkingen:

baukje zei

Prachtig is hij !! Dt blauw doet het ook helemaal.

Marianne zei

Ohhh die is echt leuk, heerlijk. Dank je wel Gina, een hele duidelijke tut!
Liefs Marianne

Lies Koster zei

Heel mooi en duidelijk. Het lijkt me trouwens wel een beetje frustrerend om in de punt te beginnen en dat ie dan steeds bréééder wordt...

Gingini zei

Haha! In het midden bovenaan beginnen is toch echt net zo hoor. Hij wordt steeds breder en breder! ;) Ik heb er net weer eentje opgezet, zo'n lekker tussendoor werkje!

Joke zei

Die ga ik vast nog eens maken (net als al het andere dat ik van plan ben, maar deze écht! Lijkt me een mooi werkje voor 'onderweg'. De shawl staat je trouwens prachtig!

Quiltprinses zei

Heel mooi geworden Gina!

ineke zei

prachtig!!!
heel mooie kleurencombi!
ik zet even de goeie link bij haak maar aan..

Anoniem zei

Heel mooi ook de kleuren .
Dank voor het duidelijke patroon.

Groetjes

Hobbyrita zei

Een hele mooie sjaal en eenvoudig te maken op het eerste zicht. Je hebt er zoals altijd weer een duidelijk patroon met foto's aan toegevoegd. Bedankt. Groetjes, rita

whatyanee.blogspot.be zei

cool kga het zeker eens uitproberen mijn vrienden zullen opkijken als ze dat zien dank je ik kom nu veel vaker naar je blog. Allemaal coole en leuke ideeen

Anita zei

Goedemiddag, ik heb met heel veel plezier aan de shawl gewerkt, bedankt voor het patroon. Ik heb even een vraag, als ik regel 2 van het randje haak krijg ik geen picootje. Gaat dat vanzelf krullen of doe ik iets niet goed? vr gr Anita de Jong

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.