Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










vrijdag 30 maart 2012

Wingspan shawl tutorial




Vertaling © 2012 Gingini – ginginisblogspot.com

Ook al lijkt deze asymmetrische shawl erg ingewikkeld, hij is heel eenvoudig om te maken.  Het basispatroon bestaat uit 8 hoeken, die elk een stukje verder dan de vorige hoek beginnen. Dit alles wordt gedaan d.m.v. "shortrows", oftewel korte rijen in ribbelsteek.
Breimarkeerders zijn hierbij heel erg fijn om te gebruiken. Heb je er geen in huis, paperclips werken ook. ;) Voor dit patroon heb je er 7 nodig. Zij blijven in het breiwerk tot de laatste rand aangebreid wordt. Ook heb je bij elke punt een reisbreimarkeerder nodig. Dit is een markeerder die bij iedere toer 3 steken verder geplaatst wordt. Als je de gebruiksaanwijzing gewoon volgt, wordt dit gauw een automatisme.

Afkortingen
r     recht
av     averecht
PM     plaats markeerder
PRM     plaats reismarkeerder
VRM     verwijder reismarkeerder
af1r     1 steek afhalen met rechtbreiende insteek
af1av     1 steek afhalen met averechtbreidende insteek
keer     keer het werk
opz     opzetten
afh     afhechten

Benodigdheden
7 breimarkeerders
1 anders uitziende breimarkeerder
100 g (400 m) sokkenwol
3,5 mm rondbreinaald van 60 cm minimaal

Gebruiksaanwijzing

Driehoek 1

opz 90 steken
Toer 1 r
Toer 2 af1av, 2 r,  PRM, brei tot einde van de pen, keer
Toer 3 af1av, brei tot aan de markeerder, VRM, keer
Toer 4  af1r, 2 r, PRM, brei tot einde van de pen

Herhaal Toer 3 en Toer 4 tot er geen mogelijkheid meer is om de reismarkeerder te plaatsen.

Driehoek 2 en de volgende driehoeken

Toer 1 af1av, brei verder tot 16 steken vanaf de breimarkeerder, d.w.z. er moeten 16 steken van de vorige driehoek blijven staan op de pen, keer
(voor Driehoek 2 brei tot 16 steken voor het einde van de pen, keer)

Toer 2 PM, af1r, 2 r, PRM, brei tot het einde, zet 16 st op, keer
Toer 3 af1av, brei tot markeerder, VRM, keer
Toer 4 af1r, 2 r, PRM, brei tot het einde

Herhaal Toer 3 en Toer 4 tot er geen werkende steken meer zijn

Na de laatste driehoek (achtste)

af1av, brei alle steken op de naald en verwijder alle markeerders. Sommige steken staan iets gedraaid op de pen, die willen graag in de achterste lus gebreid worden.

Brei 4 pennen

Afh.



14 opmerkingen:

Josee zei

Ik vind hem prachtig, maar ik begrijp er niets van.
Ik blijf wel patchen.................

Gingini zei

Haha!! Is ook goed. Lekker bezig zijn Josee! :)

Christine zei

Oh Gini, super bedankt.
Ik ga dit snel uitprinten.
Je bent een lieverd, maar dat wist je vast al.
Knuf Chrissie

loesje zei

Bedankt. Ik ga het patroon uitprinten en binnenkort eens op zoek naar een mooi wolletje.
Ik had al op een blog gelezen dat het patroon op Ravelry stond en dat jij een vertaling had gemaakt. ik lid geworden van Ravelry en daar hopeloos verdwaald. ;-)

Manon zei

Leuk Gina, ik ga hem zeker een keer maken. Moet nu goed lukken me je beschrijving.
Groeten Manon

Rini zei

Wat een leuke dingen ben je aan het breien ,die shawl boeit me !
Sinds vandaag doet de printer het weer , dus kon ik de beschrijving weer makkelijk op papier krijgen .Hahaha , met breien is het vaak zo dat je met breien moet beginnen en allengs ga je het begrijpen ! groetjes , Rini

Gingini zei

Ha Rini! Ben benieuwd hoe die van jou wordt! Het is echt een heerlijk breiwerkje, ook voor op de camping! ;)

Anoniem zei

Hoi Gina,

Ben superblij met deze tutorial alleen begrijp ik de afkortingen niet zo, (ben niet zo'n gevorderde breister :-) Wat betekent af1av ?
Groet
Marian

Anoniem zei

Hoi hoi,

Super!!
Ik zit heerlijk op de camping in Kroatië de wigspan sjaal te breien!
Dit is is pas echt vakantie!

BEDANKT!!!!!!!!

Groetjes Tanja.

Anoniem zei

oh wat een mooie zeg die wil ik breien hartelijk bedankt

groetjes jolanda
enne mooi blog heb je en heel leuk om alles te lezen met een kop koffie

Anoniem zei

Hallo Gingini, ben met de wingspan begonnen en het eerste punt is gebreid, maar nu verder ?Ik snap het niet. Ben op het brede stuk, moet ik dan steken opzetten? groetjes Cobi

Unknown zei

ilk begrijp niet waar ik de 16 steken moet opzetten aan de kant waar ik al 1 punt heb of aan de andere kant

Unknown zei

Ik heb de sjaal ook gebreid en het is geweldig leuk geworden,
Bijpassende wanten erbij en ik ben klaar voor de winter.

Unknown zei

Deze sjaal wilde ik al heel lang eens breien. Ben nu net begonnen met Scheepjes Invicta. Gaat helemaal goedkomen met deze goede vertaling. Dankjewel.

groetjes, Judith

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.