Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










zaterdag 3 mei 2014

Wat te doen met garenrestjes deel 1




Jaja, ik heb restjes garen. Ook hele kleine restjes en in verschillende materialen. Toch kan ik ze niet wegdoen. Want het zijn voor mij allemaal herinneringen. Dus toen ik ook de kleinste restjes van mijn moeders breiwerken kreeg, werd het tijd om er iets mee te gaan doen.


Maar wat?
Je kunt met restjes allerlei leuke dingen borduren. Heb ik al gedaan. 
Je kunt er granny's mee haken. Heb ik al gedaan.
Je kunt er mee punniken. Heb ik al gedaan.
Je kunt ermee kleurplaten invullen door draden op te plakken. Heb ik al gedaan.
Je kunt de kleurtjes gebruiken om mee in te breien. Ook al gedaan.
Je kunt er piepkleine dingetjes mee maken, bijvoorbeeld hartjes of bloemetjes. Ja hoor, ook al gedaan.
Je kunt er amigurimi of andere knuffels van maken en ja, ook dat heb ik al gedaan. 


Maar wat dan?
Tja. 
Misschien een toverbol maken, maar dan niet in dure wolletjes, maar in kleine restjes acryl en van alles bij elkaar. Dan krijg je een soort van verrassingsknot en kun je lekker achter elkaar doorhaken.


Hmm.
Lijkt me wel wat. 
Maar, al die knopen die je in je werk, zo lastig!
Gelukkig kreeg ik toen een hele goede tip van iemand, namelijk hoe je je garens kunt knopen zonder later nog te hoeven afhechten in je werk. 


Hier is het linkje naar het YouTube filmpje waar heel duidelijk deze manier van garen knopen wordt uitgelegd. De beelden zeggen meer dan honderd woorden. 



Aan elk draadeinde op de manier van het filmpje een knoop maken, flink aantrekken om zeker te weten dat de knoop niet los gaat en kort afknippen.
Dit had ik jaren eerder moeten weten!
Gewoon onthouden wat je met je draden moet doen: Onder en over en erdoor. :)


Een werkje dat je ook prima buiten kunt doen. :)



En zo krijg je langzaam maar zeker een toverbol. 
Wat je daarmee kunt doen, komt over een week. :)








12 opmerkingen:

baukje zei

Oh wat een goed idee. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.....

Maaike zei

Oooh wat een spannende bol wol is dat geworden, ben benieuwd wat het gaat worden!

ria vogelzang zei

Prachtig! Wat een goed idee! En wat een leuke bol is het geworden!
Dat ga ik je nog eens na doen, hoor...... ;)
Groetjes uit Ommen!

Pauline zei

Een echte toverbal! Wat een enig idee, ik ben benieuwd wat je hier uit gaat toveren!

blauwruitje zei

Deze moet ik zeker onthouden! Dat gehannes altijd met die knopen. En ik ben heel benieuwd naar je project. Groetjes Sandra

Hobbyrita zei

Eigenlijk heb je dan een bol verloopgaren helemaal zelfgemaakt! Wat een idee, maar wel ideaal om restjes te verwerken! Bedankt voor de tip en de goede uitleg! Benieuwd wat je ermee zal maken....
Grtjes, rita.

Frederika zei

Je maakt het spannend. Een handige tip trouwens, dank je

Karin zei

Alleen de bol ziet er al veelbelovend uit. Wat een mooie manier om je restjes te gebruiken!

conny's quilts en creaties zei

Wat een goede tip van die knoopjes, ik ben benieuwd wat je met jouw mooie toverbol gaat maken, de bol zelf ziet er al heel fleurig uit!

ymme zei

Wat een schitterend idee. Ik heb via 'Blei dat ik brei' uw blog gevonden. Wat een prachtige werken zie ik daar allemaal. Gelukwensen!
Groetjes,
Ymme

Anoniem zei

Ik kom ook via blij dat ik brei binnen, en ik vind het een fantastische blog!

stupy53 zei

Iedere keer als ik tegenwoordig garen aan elkaar knoop, gebruik ik deze techniek. Mijn zoons wilden niet geloven dat het zou blijven zitten als zij er hun spierballen op los zouden laten, maar het is ze niet gelukt om ook maar één knoopje los te trekken ;-)!! Inmiddels ben ik een sprei aan het haken met wit in combinatie met Catania 'toverbollen' en ik ben heel erg blij met het regenboog-effect.

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.