Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










vrijdag 29 juli 2016

Lavendelcadeautjes maken


Elke zomer pluk ik de lavendel van mijn haagje in de tuin. 
Dan droog ik de bloemetjes en gebruik ze voor lavendelzakjes. De steeltjes gooi ik dan op mijn tuinpaadje. Als je eroverheen loopt, ruik je de lavendel. :)

Dit jaar wilde ik proberen of ik nog wist hoe je die lavendelpakketjes met lint moet maken. 
Als kind maakte ik die voor de missie. :)
Het was even uitzoeken, maar het lukt me nog steeds.

Benodigdheden:
Verse lavendel die net uitgebloeid is. Dus geen verdroogde takjes!
Snoeischaar of schaar om de steeltjes bij te knippen
Lint
Schaartje om lint af te knippen.

Als eerste ga je de lavendeltakjes kaal maken op het toefje bloemen na. 
Dan zoek je een oneven aantal takjes van ongeveer gelijke dikte uit.
Dan nog een kleurtje voor het lintje uitzoeken en je kunt beginnen!


Dit zijn 13 takjes. Meestal maak ik ze van 13 of 15 takjes. Het lint wordt stevig direct onder de bloemen vast geknoopt. Zorg dat de korte kant van het lint zo'n 20 cm lang is. De andere kant hoef je niet af te knippen, pas als alles klaar is.

Knip de onderste delen van de stelen af zodat het lint makkelijk tussen de takjes geweven kan worden.


Buig daarna de takjes over de bloemen en verdeel ze over de bloemetjes als een kooitje.

Ga nu met het lange lintgedeelte weven tussen de takjes. Het is wat lastig in het begin, eerlijk is eerlijk. 

Maar als je er meer maakt, gaat het handiger. ;) Als je weer rond bent met je lint, eerst even aantrekken, zodat alles heel stevig wordt. Het is niet de bedoeling dat de lavendelbloemetjes er straks uitvallen als het geheel uitgedroogd is. 



Als je onder de bloemen bent gekomen, maak je een stevige knoop samen met het lint dat je tussen de takjes hebt laten hangen. 

Zelf doe ik een dubbele knoop en leg er dan een strikje in.
Als laatste kun je de onderkant van de stelen mooi recht knippen.

Met hier nog en foto die het verschil laat zien tussen een dikker of dunner bosje lavendel. Allebei goedgekeurd.


Natuurlijk had ik  "hulp" van onze Boefie. :)

Dus hoe meer regen, hoe meer lavendelcadeautjes er gemaakt gaan worden.

Deze geurpakketjes daar doe je zo'n vijf jaar mee. 
Dan wordt het weer tijd voor nieuwe. 


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk zeg !hartelijk bedankt voor de uitleg .
Geerke

Anoniem zei

wat een pietepeuterig werkje Gini...leuk om te zien.
groet joyce

Elizabeth zei

Wat heb je dat mooi gemaakt! Echt helemaal professioneel ...
Ik ga je uitleg even pinnen hoor, want ik wil dit echt een keertje doen.
In mijn nieuwe tuin heb ik helaas geen lavendel, maar ik ga van de herfst wel wat planten halen.
Groetjes, Elizabeth

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.