Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










zondag 24 februari 2013

Hoe ik mijn quilts (en borduurwerken) bewaar en vervoer

Iedereen kent wel die mooie plaatjes van kasten vol met prachtige, keurig opgevouwen quilts. Dat wilde ik dus ook! Maar toen ik langzaam steeds meer quilts kreeg, bleek het eigenlijk helemaal niet zo handig te zijn. Er kwamen vouwen in de quilts, ook als je ze regelmatig anders opvouwde. Verder deed ik mijn kast liever dicht, ik wilde ook niet dat de randen zouden verkleuren. Dus geen van die romantische plannetjes kwamen uit.

Voor het vervoer van mijn quilts gebruikte ik een kartonnen rol. Daar rolde ik de quilt omheen. Ook niet echt handig, vooral niet bij een grotere quilt, maar beter voor mijn quilts. Probeer dat maar eens mee te krijgen in een kleine auto! ;) Ook had ik een blokkenrol gemaakt om zo'n kartonnen koker. Dat was een keertje een kleine cursus bij het Quiltcafé, lang geleden bij Quiltpalace in Staphorst. 

Maar toen zag ik deze dingen: Een flexibeam of zwemnoodl, hoe je ze ook wilt noemen.


Licht van gewicht, buigzaam en deze zijn nog paars ook, maar ze zijn er in allerlei kleuren. Je kunt ze eenvoudig met een mes en zelfs met een schaar op elke gewenste lengte snijden. 


Hier ligt er een stelletje op mijn logeerbed. Je ziet dat ik ze gebruik voor affo's én voor ufo's.
Op deze manier heb ik nu een heleboel rollen precies op de goede maat.Voor elke quilt een eigen rol.  Natuurlijk kunnen er meer quilts op zo'n ding. Maar dat er maar eentje om elke rol zit, heeft namelijk ook een reden.



Want behalve hun eigen rol, hebben ze ook hun eigen zak. Een quiltzak. :)


Gewoon wat restblokken, proefjes of goedkope lapjes, alles kan gebruikt worden. Geen ingewikkelde sluitingen, gewoon een bandje eraan genaaid waarmee de quiltzak gesloten kan worden.


Met als extraatje, goedkope satijnen voering. Zo gaan de quilts er heel makkelijk in én uit!
Dus elke keer als ik een quilt afmaak, komt er ook een gevoerde quiltzak bij.  
Mijn quilts liggen nu weer in een kast, maar een stuk veiliger. Met een lapje van de quilt die erin zit op de quiltzak, is de quilt ook makkelijk terug te vinden.
Heb je dan bijvoorbeeld een lezing en je moet wat dingen meenemen, dan kan dat met gemak. Maar ook voor een cursus is het ideaal. Je blokken om de rol en in een leuk zakje, licht van gewicht en makkelijk mee te nemen. 



Niet alleen zijn ze handig voor quilts en quiltblokken. Ik heb ze nu ook in gebruik voor mijn borduurwerken. Zo blijven ze mooi glad en kun je ze veilig opbergen of vervoeren in hun eigen borduurwerkzak. Met speciaal voor vandaag een forsythia borduurwerk. 
Jammer dat ze hier in Staphorst uitverkocht zijn. ;)

8 opmerkingen:

Klaske zei

Heej dat is handig.

Ans zei

dat is een handig idee. Kan je die rollen zo kopen of moet je dan connecties in een zwembad hebben?

Anoniem zei

Dat is heel handig Gini.

Anoniem zei

Geweldig!! Dat ziet er superhandig uit!

Pauline zei

Dankjewel voor deze supertip! Mijn droom is ook zo'n mooie kast met allerlei prachtige quilts opgestapelt, maar ik ken inmiddels ook het vouwenprobleem: dit is de oplossing!

Hobbyrita zei

Wat een goede tip Gini, echt geweldig origineel en praktisch bovendien! Zo oprollen had ik ook al gedaan, maar op karton, dit is echt wel handiger, zeker met die zak eroverheen :)
Groetjes, rita.

P11otter zei

Dat is heel handig bedacht! Voor vervoer en als je er mee bezig bent. Of als je de quilt mee wilt nemen. Maar in de kast?? Daar heb je deze prachtige quilts toch niet voor gemaakt? Je moet ze zien en voelen. Er mee knuffelen op de bank. Ze mooi neerleggen als er visite komt. Quilts kun je wassen hoor, wees niet bang. Zonde om in de kast te stoppen. En ze worden ook mooier als je ze gebruikt. En dat mag je best zien. Kun je weer fijn aan een nieuwe beginnen. Ik hoop dat ik je vrees een beetje weg genomen heb. Laat zien die mooie quilts! Groetjes Marie

Karin zei

Wat een geweldig handige manier! Het trucje met de rollen kende ik al van je, maar die mooie zakken erom heen nog niet! Super!

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.