Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










vrijdag 7 november 2014

Brrr... wat is het weer koud!


Een rasechte koukleum zoals ik, zal nooit een warme trui wegdoen zonder eerst te kijken of die nog ergens voor te gebruiken is. Vooral als het zo'n hele mooie en dikke trui is. Dus toen deze trui op mijn werktafel lag, wilde ik daar nog iets mee doen.
Eerst maar eens gewassen in een te hete was zodat het wat meer verviltte. Ik zou niet willen dat hij ging krimpen als ik klaar was met naaien. Ik bedacht dat ik er wel een losse capuchon uit kon halen. Niet een muts, maar iets wat goed blijft zitten als je fietst of als je wandelt in een storm.


Het patroon van de capuchon heb ik gevonden in een oude Knip. Er hoorde eigenlijk nog een jas aan, maar dat had ik verder niet nodig. ;) Het patroon heb ik op de trui gelegd, waar geen vlekken zaten en beide delen van de capuchon precies gelijk uitgeknipt. Dat lukte net.
De sluiting heb ik gemaakt van klittenband, zodat je hem heel goed kunt sluiten.
Met een voering van een lapje uit de voorraad, was dit vlug en makkelijk te maken. Gewoon een kwestie van de twee delen op elkaar naaien en een stukje open laten om te keren.


Van de onderste stukken mouw heb ik wanten gemaakt.
Goed te zien dat het heel dik breisel is en dus hele dikke wanten. 
Ik had ze natuurlijk kunnen voeren, maar het was lekker warm in mijn werkkamer. 
Misschien doe ik het nog als ik het kouder krijg. ;)


Na een keer passen moesten ze nog wat kleiner gemaakt worden bovenaan. 
Verder maak ik er geen duim in, deze wanten zijn voor het wandelen in de kou en ik heb altijd hele koude duimen.
Maar natuurlijk kun je ook een dubbele zigzagnaad maken om een duimgedeelte te maken. Dan knip je de stof tussen de zigzagjes door.




Ik hou wel van het hergebruiken van dingen. De restjes van de vervilte wol komen bij de andere restjes. Daar heb ik weer andere plannetjes voor.
Dit lijkt me een goed voorbeeld van recyclen en daar ben ik extra blij mee. :)

1 opmerking:

Hobbyrita zei

Knap gedaan! Zo hoef je nog geen afscheid van je mooie trui te nemen en kreeg hij nu een andere "warme" bestemming die ook heel nuttig is.
Grtjes, rita.

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.