Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










woensdag 23 maart 2016

Bijna Pasen


Na een behoorlijk tijd begin ik me eindelijk weer wat fitter te voelen. 
Dus heb ik me eerst op mijn achterstallig werk gestort. Jemig, wat stapelt zich dat ontzettend gauw op! Maar de boel is nu weer aardig op orde en dus voel ik ook weer de rust om te kunnen handwerken en bloggen. :)

Het leek me wel leuk om te laten zien wat ik heb gedaan met het knalgele/oranje garen dat ik tijdens de Handwerkbeurs in de IJsselhallen heb gekocht. 

Garen dat weinig poespas nodig had. Daarom begon ik op de mij bekende manier met een opzetje van 2 steken en 7 pennen breien. Heb er korte pennen voor gebruikt.

 Behalve die twee steken die ik op de pen had staan, nam ik ook drie steken van de zijkant op en ook twee van de onderkant. Samen zijn dat 7 steken. Een mooi begin voor een super simpele  en niet nadenken shawl.


Want dat moest het worden, een shawl die je zonder nadenken steeds weer op kunt pakken en verder breien. 

Elke rechte pen begin ik met 2 recht, 1 omslag, dan het aantal steken tussen de zijkant en het midden recht breien. Dan het midden: 1 omslag, 1 recht, 1 omslag. Dan weer hetzelfde aantal steken recht breien als voor het midden, 1 omslag en 2 recht.
Elke averechte pen 2 recht, 1 recht over de omslag, ribbelsteek (oftewel weer recht) tot het midden, recht breien over de omslag, de middensteek en de omslag, recht tot de zijkant, de omslag ook recht en dan nog 2 steken recht.
De allereerste pen heeft dus 2 ribbelsteek recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 1 ribbelsteek recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 2 recht.
De ribbelsteken vermeerderen zich elke pen. Je hoeft dus alleen te letten op de omslagen en natuurlijk opletten dat het midden echt op het midden komt. 
Dus, niks tellen! :D

Dit wordt het dan. Het leek me een goed plan en het garen breide heerlijk weg. :)
Tot ik de ander knot naar beneden haalde..


De kleuren zijn niet gelijk! De knot waar ik mee breide was een stuk lichter. Zo stom! Vergeten naar de verfbadnummers te kijken. 
Wat nu? 


Het doel was nog steeds om beide knotten te gebruiken, wat met ik met zo'n klein shawltje! Dus hoe te combineren?
Mijn plan is het maken van een tussenstuk dat niet alleen een andere kleur krijgt, maar ook een ander patroon dan de ribbelsteek. Alsof het zo hoort! :)

Dat andere patroon werd vierkantjes breien, 3 recht, 3 averecht en dan na 4 pennen wisselen. Een patroontje dat ik heel lang geleden leerde toen ik een kruikenzak moest breien op school. Mijn moeder vond dat zo'n leuk patroontje, dat ze allemaal vesten voor ons breide met vierkantjes. :)
Dus nu ze deze shawl wil hebben, leek het me leuk om daar weer vierkantjes in te breien. Daarbij komt, dat die steek net als de ribbelsteek, aan beide kanten even mooi is.


Hier kun je zien hoever ik nu ben. De kleuren zijn duidelijk verschillend.
Als eerste heb ik een rand met gaatjes gebreid en daarna de draad van de eerste knot gebroken, de rest wil ik straks nadat knot nr 2 op is gebruiken als rand.
Ik denk dat het leuk wordt. :)


Met hier nog mijn hulpje, die nooit te beroerd is om alles te checken.
Waar dan ook. ;)
Fijne Pasen allemaal!

4 opmerkingen:

Elizabeth zei

O, laat die poes oppassen met chocolade ... Het is echt gif voor hem hoor!
Superleuk garen heb je daar, en ik krijg spontaan zin in breien als ik je opzet zie...
Fijn dat je weer wat meer energie krijgt, die griep hakt er behoorlijk in hè...

Groetjes, Elizabeth

nelleke markesteijn zei

Ja, dat is het geniepige van zo'n stevige griep: heb je daarna ook nog eens extra werk om de verloren tijd in te halen :-(. Terwijl je nog niet erg fit bent :-(.
Gelukkig is de boel weer op orden en kun je weer wat hobbyen. Heel leuk, je sjaal opzet! En ik moet wel lachen om je kleurverschilbollen!! Zou mij ook precies zo overkomen!! Geniale oplossing hen je bedacht Gina! Inderdaad ook leuk om de rand weer van de 1e kleur te maken!
Breize!! Groetjes, Nelleke

baukje zei

Oh wat kun je ej toch vergissen in die verfbaden. Zo op het oog zie je geen verschil maar bij het breien meteen. Heb je het ercept op mijn blog al gezien? is misschien ook wat voor jou....... Fijne paasdagen.

Hobbyrita zei

wat een pech, ander verfbad, maar ik denk dat je het perfect kan oplossen zo!
Wordt vervolgd.... fijne paasdagen.

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.