Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










vrijdag 26 april 2013

Eenvoudig lente bloemen colletje haken, tutorial


Nu de lente nog zo lang koud blijft, komt zo'n licht en luchtig colletje in zachte kleurtjes goed van pas. Het patroontje komt uit een Japans boek, maar dan een beetje aangepast.
Het garen is een nieuw sokkenwolletje van Zitron, nog zonder wikkel, dat ik bij Astrid heb gekocht. Het is superzacht en heerlijk om mee te werken. Daarbij een haaknaald nr. 3.

Na een opzet van 60 lossen heb ik vierkantjes gehaakt van steeds 1 stokje met 2 lossen ertussen. De zijkanten zijn gemaakt van 3 stokjes.
Dat is dus de basis van dit colletje. Ik heb bijna het hele bolletje opgemaakt en met het laatste stukje de delen aan elkaar genaaid. Ik  kreeg daarmee een colletje van 19 x 60 cm. Net een leuk maatje.
Maar het gaat om de bloemetjes, die maken het extra leuk. Dus hier volgen de toeren die nodig zijn om de bloemetjes te haken.




Toer 1 : Haak de 3 stokjes aan de zijkant, 1 leeg hokje en daarna een vol hokje door 2 stokjes in de 2 lossen van de vorige toer te haken. Daarna 5 lege hokjes haken en weer 1 hokje vullen met 2 stokjes. Maak zo de toer vol. Dit hokje komt onder het onderste bloemblaadje.












Toer 2 : Haak een dicht hokje in het hokje vóór het dichte hokje van de vorige toer, daarna een open hokje en dus boven het dichte hokje van de vorige toer. Maak 2 lossen en keer. Haak 3 stokjes in het lege hokje dat je net gehaakt hebt, haak 3 lossen en daarna een vaste in de hoek. Dit is het eerste bloemblaadje.




Voor het tweede bloemblaadje haak je weer 3 lossen, 3 stokjes en 3 lossen, maar nu om het stokje aan de zijkant van het hokje.Maak dit bloemblaadje af met 1 vaste in de hoek.












Voor het derde bloemblaadje weer 3 lossen, maar dan 3 stokjes tussen de twee stokjes van de toer eronder, 3 lossen en 1 vaste in de hoek.


  










Het vierde bloemblaadje op dezelfde manier maken maar dan om het overgebleven lege stokje. Sluit het geheel af met een vaste in de hoek en keer het werk weer. Het bloemetje begint er al op te lijken. :)
Maak weer een vol hokje onder het bloemblaadje en ga verder in patroon.













Toer 3 : Haak deze toer door lege hokjes te haken behalve boven de bloem. Dat hokje moet ook dicht anders zou het blaadje steeds naar de achterkant verdwijnen. ;)  Dus 1 stokje in de hoek van het bloemblaadje. Klap het bovenste bloemblaadje naar beneden en maak 2 stokjes dwars door het bloemblaadje heen. Daarna nog een stokje in de linker hoek van het bloempje. Nu weer 5 lege hokjes haken enz. Tussen de bloemetjes toeren heb ik steeds een toer met lege hokjes gehaakt. Maar je kunt ze natuurlijk net zo dicht opelkaar maken als je wilt.



Dit is echt heel erg leuk, zo'n bloemetje in je werk haken. Ik kom hierdoor meteen op allerlei ideeën, wat dacht je van haarbandjes, randjes aan kleding, armbandjes, er zijn echt heel veel toepassingen voor. Ik hoop dat ik je weer geïnspireerd heb. 
Ik denk dat ik eerst maar begin met een armbandje in oranje. :)


6 opmerkingen:

Pauline zei

Dat ziet er zoooo aantrekkelijk uit, om meteen de haaknaald en een bolletje op te zoeken en te beginnen! dankjewel voor deze duidelijke tutorial!
Fijn weekend!

Hobbyrita zei

Zo'n mooi fleurig lentesjaalt Gini en jij geeft ons zomaar de tutorial er bovenop, geweldig! En bedankt!
Groetjes, rita.

Puella zei

Wat een leuk idee! Ik ga het meteen proberen...

ria vogelzang zei

Hoi Gina, wat een schatje van een col! Echt zo fleurig!!
Groetjes uit Ommen.
;)

crealine zei

Wat is 'ie gaaaaaaaaaaaaf ! Is hij evt. te maken van 1 bol Invicta colour ?
Op de site van Astrid zag ik van Zitron alleen effen kleuren en die zijn ca 800 m per 100 gram, vandaar mijn vraag !
Zo te zien een hele duidelijke beschrijving, SUPER !

Groetjes,

Crealine

Artes e Coração em Flor zei

Hi. I had loved all your crochets. Cogratulations. Dina from Brazil.

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.